Awarie układu zapłonowego to jedne z częstszych problemów dotykających właścicieli aut z silnikiem benzynowym. Wśród tych awarii szczególnie częstą i trudną do zdiagnozowania jest awaria cewki zapłonowej. Czym objawia się awaria tej części układu? Jak należy postępować w przypadku jej zauważenia?

Jakie są typowe objawy awarii cewki zapłonowej

W przypadku cewki zapłonowej mówimy o dwóch najczęściej występujących objawach awarii – albo będzie to tzw. wypadanie zapłonów, albo też całkowity brak iskry na którymś cylindrze silnika.

Jeśli masz do czynienia z brakiem iskry na jednym z cylindrów, sprawa jest dość prosta i łatwa w diagnozie. O zaistnieniu podobnej sytuacji poinformuje Cię zapalona kontrolka check engine zaraz po tym, jak problem zostanie zdiagnozowany przez system diagnostyki pokładowej. Inaczej rzecz ma się w przypadku wypadania zapłonów. Problem ten może zostać pominięty lub zwyczajnie niewykryty przez oprogramowanie silnika i wówczas na informującą nas o wszystkim kontrolkę nie mamy co liczyć. Jeśli jednak jesteś właścicielem jednego z nowoczesnych modeli, znajdujesz się w sytuacji uprzywilejowanej. W najnowszych konstrukcjach wszelkie czujniki i systemy są na tyle wrażliwe, że są w stanie wychwycić nawet ten objaw awarii cewki zapłonowej. Jeśli nawet oprogramowanie silnika nie zauważy wypadających zapłonów, o problemie poinformuje Cię układ nadzorujący skład spalin.

Cewka zapłonowa – czym objawia się awaria tego elementu układu zapłonowego?

Po czym poznasz, że cewka zapłonowa uległa awarii?

A jak dokładnie, czysto „fizycznie”, objawiają się awaria cewki zapłonowej? Jeśli do takiej awarii dojdzie, odczujesz ją m. in. jako problemy z uruchomieniem silnika, które pojawiają się często nagle i bez żadnego logicznego uzasadnienia. Do awarii cewki może dojść w jednej krótkiej chwili, więc powstające bez żadnego uprzedzenia problemy z uruchomieniem samochodu mogą być właśnie tego wynikiem.

Awaria cewki to także objawy w postaci falujących obrotów, tzw. szarpania silnika, okresowych spadków jego mocy, a także wzrostu zużycia paliwa. Objawy obejmujące nierówną pracę silnika często przybierają na intensywności dopiero po rozgrzaniu jednostki napędowej. Wówczas też możesz mieć z tym problem zarówno podczas postoju, jak i przyśpieszania – szczególnie w tym drugim przypadku jest to niebezpieczne zjawisko, którego należy wyjątkowo unikać. Dlatego tak ważne jest, aby po zauważeniu dowolnych objawów mogących wskazywać na awarię cewki zapłonowej, jak najszybciej zasięgnąć opinii fachowca.

Opublikowane przez Daniel Holuk

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *