Aplikacja mobilna Ucando

Brak prądu zasilającego pompę paliwa oznacza natychmiastowe odłączenie modułu dostarczającego paliwo, co kończy się automatycznym zgaszeniem silnika. W przypadku wyłączonego silnika, brak prądu na pompie uniemożliwia jego uruchomienie. Jednak co może doprowadzić do takiej sytuacji? Z jakich powodów prąd do pompy paliwa przestaje nagle docierać?

Co może doprowadzić do braku prądu zasilającego pompę paliwa?

Wyobraź sobie następującą sytuację: będąc w trasie, z dala od domu i wszelkiej cywilizacji, nagle słyszysz, jak motor pracujący pod maską Twojego auta niespodziewanie gaśnie. Zjeżdżasz na pobocze i odruchowo spoglądasz na licznik pokazujący poziom paliwa – tego jest pod dostatkiem. Próbujesz uruchomić silnik ponownie – nic z tego. Jakie powinny być Twoje pierwsze podejrzenia?

Jeśli paliwa w baku masz pod dostatkiem i nic, co do tej pory się wydarzyło, nie wskazuje na innego rodzaju usterkę, pierwszym na liście podejrzanych powinien znaleźć się moduł doprowadzania paliwa ze swoim centralnym punktem, czyli pompą paliwa. Jeśli sama pompa nie uległa uszkodzeniu mechanicznemu i nie doszło do uszkodzenia przewodów, najprawdopodobniej przestał docierać do niej zasilający ją prąd elektryczny. A czemu przestał docierać? Powodów może być kilka, w tym np.:

  • Uszkodzony lub rozładowany akumulator – ta awaria w opisywanym przykładzie raczej nie wchodzi w grę, chyba że doszło do awarii alternatora. Co innego, gdyby silnik nie chciał wystartować po dłuższym postoju.
  • Przepalony bezpiecznik pompy paliwa.
  • Uszkodzony przekaźnik pompy paliwa.
  • Awaria czujnika odcinającego prąd od pompy paliwa w momencie zderzenia samochodu.
  • Uszkodzenie alarmu samochodowego lub immobilizera.

O ile jednak akumulator jest tu, jak już powiedzieliśmy, mało prawdopodobnym sprawcą, a czujnik, alarm czy immobilizer bardzo rzadko doprowadzają do podobnych sytuacji, głównymi podejrzanymi powinni zostać w pierwszej kolejności bezpiecznik, a następnie przekaźnik pompy paliwa.

Po czym rozpoznasz, że odpowiedzialność za brak prądu na pompie ponosi bezpiecznik?

Jeśli silnik nie reaguje, a Ty wiesz (lub podejrzewasz), że przyczyną jest brak prądu na pompie paliwa, pierwszą rzeczą, jaką powinieneś zrobić, jest odnalezienie skrzynki z bezpiecznikami (zwykle znajdują się pod maską, w komorze silnika) i odszukanie bezpiecznika, który odpowiada za zasilanie modułu doprowadzającego paliwo. Wyjmij ten bezpiecznik i obejrzyj dokładnie pod światło. Jeśli jest przepalony, masz 99% pewności, że to on odpowiada za brak prądu na pompie. Możesz go wymienić z miejsca lub – jeśli nie posiadasz zapasowego – potwierdzić swoje podejrzenia poprzez tzw. zmostkowanie bezpiecznika i umieszczenie go na próbę na swoim miejscu. Jeśli przy zmostkowanym bezpieczniku silnik wystartuje, masz już 100%, że to jego przepalenie było przyczyną wszystkich problemów.

W jaki sposób powinieneś postąpić w przypadku uszkodzonego przekaźnika pompy paliwa?

A co, jeśli bezpiecznik jest w porządku, a prądu na pompie paliwa nie ma nadal? Wówczas przechodzimy do podejrzanego nr 2, czyli do przekaźnika pompy. Z tą częścią jest o tyle prościej, że jest bardzo tania i w opisanej sytuacji możesz ją wymienić praktycznie w ciemno. Naprawami czy bardziej skomplikowanymi diagnozami nie ma sobie co głowy zawracać.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Piotr Żaczek

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *