Aplikacja mobilna Ucando

Słabsze osiągi samochodu spowodowane spadkiem mocy jednostki napędowej mogą mieć wiele przyczyn. Niekiedy o mniejszej wydajności układu napędowego decyduje drobna usterka zazwyczaj jednego z elementów układu wtryskowego lub zapłonowego. Co istotne, awaria o takim podłożu może doprowadzić do dużo poważniejszego i kosztowniejszego w usunięciu problemu. Poznaj przyczyny i ewentualne konsekwencje spadku mocy silnika.

Źródła utraty mocy

Najczęściej brak mocy jednostki napędowej jest wynikiem nieprawidłowego działania układu paliwowego. Przyczyną mogą być różne, od nieszczelnych przewodów paliwowych do uszkodzonej pompy paliwa. Bez względu jednak na podłoże problemu, jednostka napędowa, która nie dostarcza wystarczającej mocy, powinna zostać poddana natychmiastowej diagnostyce i naprawie.

Kluczowe czynniki mające bezpośredni wpływ na spadek mocy silnika, to:

  • uszkodzona pompa paliwa lub filtr paliwa – z czasem i w wyniku naturalnej eksploatacji pompa paliwa może się zużyć lub ulec zatkaniu zanieczyszczeniami, które uniemożliwią swobodny przepływ paliwa do wtryskiwaczy – w takich przypadkach może dochodzić do szarpania pojazdu przy dużych prędkościach lub braku płynności podczas przyspieszania (zatkany filtr paliwa również może powodować podobne problemy – warto pamiętać o jego okresowej wymianie)
  • zatkany lub uszkodzony wtryskiwacz paliwawtryskiwacze również mogą ulec zatkaniu w wyniku zanieczyszczenia paliwa – zatkany wtryskiwacz będzie zdecydowanie mniej wydajny, przez co silnik będzie miał ograniczoną moc (może to również powodować utrudnienia w uruchomieniu jednostki napędowej, twardą pracę na wolnych obrotach i większe niż zwykle zużycie paliwa)
  • nieszczelne przewody paliwowe – uszkodzone przewody paliwowe nie są w stanie dostarczyć odpowiedniej ilości paliwa do wtryskiwaczy, przez co spadnie dostępna moc silnika (silny zapach paliwa w kabinie pasażerskiej lub zauważalna kałuża benzyny pod samochodem to bez wątpienia objaw nieszczelności przewodów paliwowych)
  • nieszczelność podciśnienia (problemom z podciśnieniem najczęściej towarzyszy kontrolka Check Engine) – niewłaściwe podciśnienie może zakłócać pracę komputera pokładowego, co pociągnie ze sobą problemy z prawidłowym określeniem odpowiedniej ilości powietrza potrzebnego do otrzymania stechiometrycznej mieszanki paliwa (prawidłowy proces spalania wymaga odpowiedniej proporcji ilości powietrza i paliwa)
  • zanieczyszczony przepływomierz – masowy przepływomierz powietrza jest odpowiedzialny za mierzenie ilości powietrza trafiającego do układu dolotowego (na podstawie tych pomiarów dobierana jest odpowiednia ilość paliwa) – awaria lub zanieczyszczenie przepływomierza doprowadzi do niepoprawnego dobrania mieszanki paliwowo-powietrznej, a w efekcie do spadku mocy silnika (zazwyczaj towarzyszy temu paląca się kontrolka Check Engine)
  • zatkany katalizator – przy zatkanym katalizatorze niemożliwy jest prawidłowy przepływ powietrza przez jednostkę napędową – konsekwencje to spadek mocy oraz wzrost temperatury silnika
  • uszkodzony sterownik – odpowiedzialne za spadek mocy silnika może być również urządzenie sterujące tzw. statycznym kątem wyprzedzenia zapłonu (nieprawidłowe ustawienie tego parametru może być spowodowane otrzymaniem wadliwych sygnałów z czujnika spalania stukowego lub położenia wałku rozrządu) – złe działanie sterownika uniemożliwi jednostce napędowej osiąganie pełnej mocy
Brak mocy przy dodawaniu gazu

Awaria turbosprężarki

Jeżeli nagły spadek mocy dotyczy jednostki napędowej z turbodoładowaniem, wówczas należy sprawdzić stan turbosprężarki. Brak doładowania spowoduje, że silnik będzie miał problemy z wkręceniem się na wysokie obroty, nie tracąc przy tym charakterystycznego „kopnięcia” po rozkręceniu się turbiny. Niektórzy kierowcy mogą takie zjawisko pomylić z efektem turbodziury, czyli momentem bezwładności tuż po wciśnięciu pedału gazu. Sygnałami alarmującymi o zbliżającej się awarii turbosprężarki będą m.in. charakterystyczne gwizdy towarzyszące pracy turbiny oraz nierównomiernie rozwijana moc silnika.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Piotr Żaczek

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.