Aplikacja mobilna Ucando

W okresie jesienno-zimowym dogrzewanie wnętrza pojazdu ma bardzo istotne znaczenie zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów. Sprawne ogrzewanie wpływa nie tylko na komfort jazdy, ale również na prawidłową widoczność z kabiny auta. To samo dotyczy systemu klimatyzacji samochodowej, która nie tylko chłodzi latem, ale także może grzać zimą. Jednak nie ma róży bez kolców. Awarie ogrzewania i klimatyzacji zdarzają się często, a ich naprawa niejednokrotnie jest dość kosztowna.

Kupuj sprężarki klimatyzacji w Ucando.pl

Do -40% taniej, z darmową dostawą 24h kurierem. Bezproblemowe wymiany i zwrot części w ciągu 30 dni

Układ ogrzewania a system klimatyzacji

Przyczyn słabo lub w ogólne niedziałającego ogrzewania, a także awarii klimatyzacji w aucie może być wiele. Na początku należy zaznaczyć, że ogrzewanie i klimatyzacja w samochodzie to dwa zupełnie osobne systemy, choć w wielu aspektach bardzo podobne do siebie. Za sprawne funkcjonowanie ogrzewania odpowiada układ chłodzenia oparty na chłodziwie, który odbierając ciepło z jednostki napędowej, wykorzystuje je do ogrzania wnętrza auta. Z kolei klimatyzacja pod względem budowy przypomina trochę wspomniany wcześniej układ chłodzenia silnika i ogrzewania kabiny, jednak istotną różnicą pomiędzy tymi dwoma układami jest obecność oraz działanie w systemie klimatyzacji kompresora. Odpowiada on za sprężanie czynnika chłodniczego.

Brak ogrzewania w samochodzie

Wróćmy do ogrzewania samochodowego. System oparty jest na układzie chłodzenia silnika oraz chłodziwie, które w nim krąży. Najważniejszym elementem systemu jest nagrzewnica. Jakiekolwiek zanieczyszczenia osiadające na mocno ożebrowanych powierzchniach tego urządzenia czy też najmniejszy przeciek z jego kanałów spowoduje spadek wydajności pracy nagrzewnicy, a tym samym intensywności oddawania ciepła do wnętrza pojazdu. Bardzo często również, zwłaszcza zimą, może dojść do zamarznięcia płynu znajdującego się w nagrzewnicy i do rozsadzenia wielu jej elementów, a także do powstawania korozji oraz kamienia kotłowego, które skutecznie zapchają kanaliki nagrzewnicy. Przyczyną tego jest używanie niewłaściwego rodzaju chłodziwa lub wlewanie do układu zwykłej wody kranowej czy też mieszanie koncentratu płynu chłodniczego z wodą. Tylko wlewanie do układu płynu chłodniczego lub koncentratu, rozmieszanego z wodą destylowaną, może zapewnić prawidłową pracę temu urządzeniu.

Problemem w przypadku niedziałającego ogrzewania może być również termostat, odpowiedzialny za sterowanie przepływem płynu chłodniczego w systemie i przekazywanie go z małego obiegu na duży i odwrotnie. Awaria termostatu może prowadzić albo do ciągłego niedogrzania silnika, co przełoży się na złą pracę układu ogrzewania, albo do przegrzewania się jednostki napędowej.

Dość często spotykaną przyczyną niedziałającego ogrzewania jest jego uszkodzone sterowanie. Zawór nagrzewnicy to zazwyczaj zwykła ręczna dźwignia, ewentualnie system ustawiający przepływ cieczy z układu chłodzenia w zależności od temperatury. Podobnie jest w przypadku nawiewów, które mogą być regulowane ręcznie lub elektrycznie. Warto je sprawdzić poprzez ich uruchomienie. Głucha cisza lub podejrzane dźwięki to oznaka problemów ze sterowaniem ogrzewania.

Zaniedbanie klimatyzacji kosztuje

Klimatyzacja to system szczególnej troski. Wielu kierowców zapomina, że klimatyzacja powinna pracować przez cały rok, a nie wyłącznie latem. Warto pamiętać, że nowoczesne systemy klimatyzacji posiadają nie tylko funkcję chłodzenia, ale również grzania. Układ powinien być uruchamiany co najmniej raz w tygodniu na kilkanaście minut. W przeciwnym wypadku możemy się spodziewać szybkiego uszkodzenia sprężarki klimatyzacji, a to już poważne koszty dla właściciela pojazdu. Przynajmniej raz w roku musi zostać przeprowadzony serwis klimatyzacji oraz odgrzybianie. W czasie przeglądu powinna zostać sprawdzona wydajność oraz szczelność systemu, a także uzupełnienie czynnika chłodzącego oraz wyczyszczenie całego układu za pomocą metody ozonowania lub ultradźwiękową.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Daniel Bień

2 Komentarze

  1. Nie wyobrażam sobie jesiennych poranków bez sprawnego ogrzewania. Nie raz potrafiłem się nawet zdenerwować, dlaczego tak wolno się nagrzewa, ale fakt, że jak dotąd nie za wiele robiłem żeby zadbać o pełną sprawność klimatyzacji. Dzięki za cenne porady.

    Odpowiedz

  2. Dotąd trzymałem się zasady, by przynajmniej raz w miesiącu odpalać w samochodzie na kilka minut klimatyzację, może jednak faktycznie lepiej będzie robić to częściej. Z ogrzewaniem sam mam prosty sposób – odpalam samochód i zostawiam go na kilka minut, by się porządnie rozgrzał. Do auta wsiada się przyjemniej, szyby bez problemu odparują (i odmarzną, ułatwiając skrobanie), a i cały olej odpowiednio rozejdzie się i zacznie smarować.

    Odpowiedz

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *