Aplikacja mobilna Ucando

Jeśli skrzynia biegów szarpie lub z trudem zmienia biegi, potraktuj to jako ostrzeżenie. W takiej sytuacji dobrze jest przeprowadzić przegląd, aby dowiedzieć się, czy problem można rozwiązać w prosty sposób, czy też potrzebna jest poważniejsza naprawa.

Co zrobić, gdy skrzynia biegów nie działa tak, jak powinna?

Jeśli masz samochód z manualną skrzynią biegów, czasami zauważysz, że zmiana biegów jest trudniejsza. Nie musi to jednak oznaczać, że cały mechanizm jest uszkodzony. Dlatego warto najpierw sprawdzić poszczególne komponenty, gdy tylko zauważysz problem.

  1. Sprawdź poziom oleju. Z powodu niewielkich nieszczelności z czasem w skrzyni biegów jest za mało oleju. Skutkiem tego jest utrudniona zmiana biegów i zwiększone zużycie.
  2. Dodatek do oleju przekładniowego. Przed wymianą oleju zaleca się również zastosowanie dodatku, który pomoże zniwelować ewentualne nierówności na metalowych powierzchniach skrzyni.
  3. Wymiana oleju przekładniowego może wiele pomóc nawet w przypadku skrzyni automatycznej. Z czasem, zwłaszcza w niskich temperaturach, pogarsza się zdolność zmiany biegów, ponieważ stary olej staje się bardziej lepki. Oczywiście przy wyborze oleju należy zwracać uwagę na specyfikacje producenta, w przeciwnym razie może dojść do uszkodzenia skrzyni biegów.
  4. Zleć sprawdzenie całego mechanizmu w profesjonalnym warsztacie, ponieważ przyczyną problemu nie musi być sama skrzynia biegów. W przypadku nieprawidłowego ustawienia elementów aktywujących, polecenia z dźwigni zmiany biegów nie będą dokładnie przekazywane.

Co zrobić, aby skrzynia biegów działała bezawaryjnie?

Jeśli okaże się, że skrzynia biegów wymaga remontu, nie pozostanie Ci nic innego jak oddać ją profesjonalistom do naprawy. Może być ona czasochłonna i kosztowna, dlatego w przyszłości unikaj najbardziej powszechnych błędów:

  • Zbyt szybkie przełączanie biegów

Zmieniając biegi poruszasz tuleją, która sprzęga ze sobą dwa biegi i w ten sposób przekłada prędkość obrotową silnika na odpowiednią prędkość obrotową kół. Gdy jedno koło zębate obraca się tak szybko, jak koło na drodze, drugie obraca się z inną prędkością. Podczas zmiany biegu tuleja jest popychana w kierunku pasującego koła zębatego i wywiera nacisk na pierścień synchronizujący, który hamuje lub przyspiesza koło zębate i dostosowuje je do prędkości obrotowej koła. Przy zbyt szybkiej zmianie biegów pierścień synchronizatora nie ma czasu na płynne dopasowanie biegu, co może doprowadzić do większego zużycia pierścienia, a nawet jego pęknięcia.

  • Włączanie biegu wstecznego, gdy samochód się toczy do przodu

Włączenie biegu wstecznego powoduje, że koła zaczynają obracać się w przeciwnym kierunku. W manualnej skrzyni biegów znajduje się osobne koło zębate dla biegu wstecznego, jednak w przeciwieństwie do biegów „do przodu” nie jest ono zsynchronizowane. Z tego powodu przed włączeniem biegu należy na krótko wcisnąć sprzęgło, a pojazd powinien być nieruchomy. Tylko w taki sposób oba biegi będą mogły zostać sprzęgnięte w sposób delikatny dla skrzyni. Ta sama zasada dotyczy samochodów z automatyczną skrzynią biegów. Jeśli dźwignia zmiany biegów zostanie przestawiona z D na R, gdy samochód nadal toczy się do przodu, taśmy hamulcowe i sprzęgła wielotarczowe będą zużywać się znacznie szybciej.

  • Niewłaściwe wciśnięcie sprzęgła

Skrzynia biegów zużywa się szybciej, jeśli pedał sprzęgła nie jest wciskany prawidłowo lub nie w porę. Gdy sprzęgło nie rozłączy się całkowicie, a mimo to wrzucasz kolejny bieg, skrzynia zareaguje głośnym zgrzytem. Dzieje się tak dlatego, że pierścienie synchronizujące nie są w stanie doprowadzić obu biegów do tej samej prędkości. Podczas zmiany biegów, tuleja jest dociskana do kół zębatych, które obracają się z różnymi prędkościami, co powoduje ich ocieranie się o tuleję. Takie manewry mogą prowadzić do szybszego zużycia, a w najgorszym przypadku do całkowitego zniszczenia kół zębatych.

  • Stałe trzymanie ręki na dźwigni zmiany biegów

Opieranie prawej ręki na dźwigni zmiany biegów jest praktykowane nie tylko przez fanów wyścigów samochodowych. Na dłuższą metę jednak ten gest szkodzi skrzyni biegów, ponieważ automatycznie wywiera na nią stały nacisk. Takie naprężenie obciąża nie tylko tuleję, ale również pierścienie synchronizatora, sprzężone koła zębate i łożyska przekładni. Dlatego podczas jazdy trzymaj ręce na kierownicy — to korzystnie wpływa na skrzynię biegów i Twoje bezpieczeństwo.

Aby utrzymać skrzynię biegów w dobrym stanie przez długi czas, należy ją regularnie konserwować. Z czasem olej przekładniowy nie tylko ulega zanieczyszczeniu z powodu normalnego zużycia, ale w pewnym momencie przestaje smarować łożyska. Ponadto regularnie sprawdzaj skrzynię biegów pod kątem wycieków. Jeśli będziesz kontrolować poziom oleju, regularnie go wymieniać i płynnie zmieniać biegi, skrzynia biegów w Twoim samochodzie będzie miała przed sobą długą drogę użytkowania.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Piotr Żaczek

Jeden komentarz

  1. Opel combo c -2010 r w tym mam przebieg 230 ooo km 13/01/2022 o 14:56

    z wymiana oleju bywa róznie, jedni piszą wymieniać serwis autoryzowany nic o takiej czynnosci nie wie,zapytałem fachowców w serwisie Opla po jakim przebiegu nalezy wymienić olej w skrzyni Opl cOMBO, MAJĄC PRZEJECHANE 400 000 km , panowie orzekli że książka obsługi Opla nie przewiduje takiej czynności i co wy na to /przejechalem jeszcze 150 tys i w pełni sprwny został zutylizowany

    Odpowiedz

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *