Aplikacja mobilna Ucando

W samochodzie stojącym przez dłuższy czas zachodzi cały szereg niepożądanych zjawisk, które niekorzystnie wpływają na jego stan ogólny. Jednym z takich zjawisk jest utrata prądu zgromadzonego w akumulatorze. Czym może to grozić? Jak rozpoznasz, że bateria jest już kompletnie rozładowana, a kiedy będziesz jeszcze mógł próbować uruchomić silnik bez konieczności ładowania baterii?

Dlaczego po długim postoju auta koniecznie musisz sprawdzić stan akumulatora?

Akumulator samochodowy nie jest hermetycznym pojemnikiem na prąd. W stojącym przez dłuższy czas aucie mogą zachodzić co najmniej 3 procesy prowadzące do jego kompletnego rozładowania. Procesami tymi są:

  1. Pobór prądu przez poszczególne systemy samochodowe, które muszą mieć dostęp do energii elektrycznej nawet w tzw. trybie uśpienia samochodu.
  2. Utrata prądu poprzez powstawanie tzw. prądów pełzających, do której to utraty dochodzi, gdy zaciski akumulatora są brudne lub zaśniedziałe od długiego nieużywania.
  3. Naturalne samorozładowanie akumulatora, do którego będzie dochodziło nawet w przypadku, gdy bateria zostanie wyciągnięta z auta i odstawiona gdzieś na półkę w garażu.

Wszystko to razem sprawia, że po 3 miesiącach postoju bez jakiejkolwiek jazdy, akumulator samochodowy może być poważnie rozładowany, a po roku prądu w nim nie ma ani za grosz.

Jak możesz sprawdzić, czy akumulator w aucie stojącym przez dłuższy czas nadaje się do dalszej eksploatacji?

Do sprawdzenia stanu akumulatora w samochodzie odstawionym pod dom lub do garażu na dłuższy czas, niezbędny będzie Ci multimetr, czyli uniwersalny, cyfrowy miernik prądu. Im lepszy będzie to multimetr, tym więcej da Ci on możliwości.

Wzorcowe napięcie spoczynkowe akumulatora samochodowego powinno mieścić się pomiędzy wartościami 12,8 a 12,5 V. Idealna wartością będzie napięcie o wartości 12,6 V. Za pomocą multimetru możesz sam sprawdzić, jak bardzo aktualne napięcie spoczynkowe w Twoim akumulatorze odbiega od normy i w zależności od otrzymanego wyniku wprowadzić różne procedury ratunkowe (lub po prostu spróbować odpalić samochód).

Kiedy akumulator możesz jeszcze podładować, kiedy uruchamiać silnik bez ładowania, a kiedy bateria jest już nie do uratowania?

Jeśli auto nie stało zbyt długo, a akumulator był w pełni naładowany i w dobrym stanie, możliwe, że otrzymany pomiar napięcia spoczynkowego będzie gdzieś na poziomie 12,3-12,4 V. Przy takiej wartości akumulator, choć nie jest już w pełni naładowany (poziom jego naładowania pozostaje na poziomie 70-80%), jest gotowy do użytku i możesz śmiało uruchamiać silnik. Przy napięciu poniżej 12 V nie obejdzie się już bez interwencji z użyciem prostownika. Pamiętaj, aby ładować baterię odpowiednim prostownikiem i odpowiednio niskim prądem ładowania.

Jeśli auto stało naprawdę bardzo długo, nie rok, ale przez kilka lat, możesz spodziewać się napięcia spoczynkowego na poziomie nie tylko poniżej 10 V (praktyczny brak prądu w baterii), ale wręcz 8, 6 czy nawet 5 V. W podobnej sytuacji akumulator jest już nie do uratowania i żaden prostownik nie będzie w stanie przywrócić go do życia. Jedynym rozwiązaniem będzie kupno nowej baterii samochodowej.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Piotr Żaczek

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *