System ABS to obecnie obowiązkowe wyposażenie każdego nowego samochodu. Wielu kierowców nazywa go często systemem antypoślizgowym. To błąd. Tak naprawdę rola systemu jest całkiem inna. Czy ABS za każdym razem skraca drogę hamowania? Czy sposób hamowania ma wpływ na skuteczność działania ABS-u? Sprawdźmy.

ABS w standardzie

Pierwsze systemy ABS (niem. AntiBlockierSystem) pojawiły się w samochodach już w latach 80. XX wieku. Dopiero w 2004 roku system stał się obowiązkowym wyposażeniem każdego nowego pojazdu. Obecnie jest to tak oczywisty i standardowy układ w aucie, że kierowcy nie zwracają na niego żadnej uwagi. Przypomina on o sobie dopiero w sytuacji awaryjnego hamowania.

Podstawowe elementy

Głównym zadaniem ABS-u jest niedopuszczenie do zablokowania kół podczas hamowania. Ma to na celu polepszenie skuteczności kierowania samochodem w sytuacjach awaryjnych na drodze, a także zapobieganie wpadnięcia w poślizg pojazdu. W systemie ABS można wyróżnić 3 główne jego elementy, a mianowicie pompę, sterownik oraz czujniki, które podczas jazdy dokonują pomiaru prędkości, z jaką obracają się koła. Dawniej w samochodach stosowano wyłącznie jeden czujnik, który odpowiadał za pracę wszystkich hamulców. Obecnie wykorzystuje się przede wszystkim systemy czterokanałowe, w których każde koło ma przydzielony oddzielny czujnik.

ABS, zasada działania

Istotną rolę w układzie hamulcowym pełni płyn. To za jego pomocą przenoszona jest siła na klocki hamulcowe. Im mocniej wciśnięty zostanie pedał hamulca, tym płyn pod większym ciśnieniem będzie oddziaływał na klocki, powodując zwiększenie siły hamowania. Aby nie doszło do zablokowania kół, system ABS reguluje ciśnienie płynu hamulcowego. W sytuacji, gdy podczas hamowania przynajmniej z jednego z kół przekazany zostanie sygnał do sterownika, że jego prędkość obrotowa uległa zmniejszeniu, wówczas system ABS redukuje ciśnienie w układzie hamulcowym dla tego koła. W momencie, gdy koła zaczynają obracać się z odpowiednią prędkością, ABS zwiększa siłę hamowania, pozwalając na utrzymanie poślizgu na poziomie 10-30 procent.

ABS a droga hamowania

Wbrew pozorom, ABS ma spory wpływ na długość drogi hamowania, choć nie zawsze. Testy dowodzą, że samochody z systemem ABS są w stanie wyhamować nawet o kilkadziesiąt metrów szybciej niż ten pozbawione takiej funkcji. Taki wynik można osiągnąć, o ile zastosuje się pewne schematy działania.

Po pierwsze, podczas hamowania w trudnych warunkach, należy jak najmocniej nacisnąć pedał hamulca i przytrzymać go do chwili zatrzymania się samochodu. Niezalecane jest stosowanie pulsacyjnego hamowania, które przerywa płynną pracę całego systemu, powodując wydłużenie drogi hamowania. Po drugie, jeżeli podczas hamowania zbliżamy się do przeszkody, należy ominąć ją z wciśniętym hamulcem. Takie zachowanie pozwala zwiększyć kontrolę nad torem jazdy samochodu i nie powoduje zblokowania się jego kół.

Jednak ABS nie zawsze jest w stanie skrócić drogę hamowania. Dzieje się tak np. na luźnych nawierzchniach takich, jak śnieg czy piach, na których lepiej jest zblokować koła. Wydłużenie drogi hamowania może także nastąpić w sytuacji, gdy zarówno prawe, jak i lewe koła toczą się po różnych nawierzchniach. Przyjmijmy, że prawe koła znajdują się na asfalcie, natomiast lewe na poboczu. Wówczas to bez systemu ABS można zblokować lewe koła, skupiając siłę hamowania na prawych. Jednak w takiej sytuacji można doprowadzić do zarzucenia samochodu. System ABS zredukuje siłę hamowania, wydłużając jednocześnie drogę zatrzymania pojazdu, zachowując przy tym większą stabilność toru jazdy auta.

Pamiętajmy, że za każdym razem gdy hamujemy, przyspieszamy czy też skręcamy zachodzi zjawisko poślizgu, choć na bardzo małym poziomie (1-2 procent), który nie jest odczuwalny dla kierowcy. O poślizgu można więc jedynie mówić w sytuacji, gdy opony pracują na niestabilnej nawierzchni, a ABS wprowadza wówczas korekty siły hamowania, aby poprawić kontrolę nad pojazdem.

Opublikowane przez Daniel Holuk

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *