Dlaczego należy zwracać uwagę na informacje znajdujące się na etykiecie akumulatora? Ponieważ są to bardzo ważne wskazówki pomagające wybrać konkretny jego model i dopasować jak najlepiej do wymagań samochodu. Odczytywanie ich jednak nie jest proste i nie zawsze znajdziesz tam to, czego szukasz. Co więc możesz odczytać z etykiety akumulatora?

Nazwa producenta i model akumulatora

Bardzo ważne informacje, zwłaszcza ta określająca producenta baterii samochodowej. Nazwa modelu rzadko kiedy bywa ładnie brzmiąca i chwytliwa. Najczęściej składa się z ciągu cyfr, liter, jakiegoś skrótowca itp. Odszukanie nazwy modelu jest jednak ważne zwłaszcza dla tych kierowców, którzy poszukują konkretnego, najczęściej dobrze już znanego sobie akumulatora. Pod nią też zwykle producent umieszcza wszystkie najważniejsze parametry baterii, które tak naprawdę stanowią najważniejszą informację dla każdego kierowcy.

Napięcie znamionowe baterii

Jedna z kluczowych wartości umieszczonych na etykiecie akumulatora. Napięcie znamionowe zawsze musi odpowiadać napięciu instalacji elektrycznej samochodu. W przypadku aut osobowych mamy do czynienia zwykle z instalacjami 12-woltowymi i takiej też wartości napięcie znamionowego należy szukać na wybranej baterii.

Pojemność akumulatora

Tę wartość producenci zapisują na etykietach akumulatorów w amperogodzinach (np. 54 Ah). Informacja o niej również jest bardzo ważna, ponieważ pozwala dopasować pojemność baterii do wskazań producenta auta, jakie ma zasilać. Pojemność ta w żadnym wypadku nie powinna być mniejsza, niż zaleca producent (może nie wystarczyć do zasilania samochodu), ani też wyraźnie większa (akumulator o zbyt dużej pojemności nigdy nie będzie ładował się do pełna i straci swoją oryginalną żywotność). Powinna być równa lub nieco wyższa (o kilka procent) od zakładanej w instrukcji.

Wartość prądu rozruchowego

Kolejna ważna informacja możliwa do odnalezienie na etykiecie akumulatora. Widnieje tam jako wartość liczbowa podana w amperach (np. 600 A), a jej rolą jest poinformowanie kupującego, jaki maksymalny wydatek prądu jest w stanie wygenerować dany akumulator jednorazowo i krótkotrwale (przede wszystkim podczas rozruchu silnika). Informacja ta jest o tyle istotna, że wartość prądu rozruchowego również musi zostać dostosowana do wymagań konkretnego modelu samochodu. Zbyt niski prąd rozruchowy zakupionej baterii będzie oznaczał ciągłe problemy z rozruchem auta, a zbyt wysoki może skończyć się nawet awarią akumulatora.

Norma wartości prądu rozruchowego

Wartość prądu rozruchowego to jedno, ale norma, w jakiej tę wartość podano, to już zupełnie inna sprawa. Norma ta bowiem jest niejako dopełnieniem informacji o wartości prądu rozruchowego i to ona określa, jak wartość tę należy rozmieć. Jeśli bowiem wartość podana na etykiecie akumulatora wynosi 600 A EN, to znaczy, że generowany przez daną baterię prąd rozruchowy będzie wyższy, niż przez baterię z wartością 600 A DIN, a mniejszy niż w przypadku akumulatora z oznaczeniem normy 600 A SAE.

Dokładne przeliczniki wartości prądu rozruchowego w zależności od zastosowanej normy znaleźć można w internecie.

Opublikowane przez Daniel Bień

Jeden komentarz

  1. Dzięki za ten wpis – na akumulatorze sporo jest informacji, których bez wyjaśnienia nie idzie zrozumieć. Jak ktoś nie jest w temacie, to chyba najlepiej kupić po prostu identyczny akumulator, jaki się wcześniej miało albo poradzić się specjalisty, który pomoże dobrać – ale tu też trzeba się pilnować, by nie wcisnęli nam „za mocnego”, bo to strata pieniędzy.

    Odpowiedz

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *